tisdag 29 april 2014

svar till Föreningen Tiomilakavlen

Eftersom jag inte orkar vänta till nästa Skogssport kommer ut så skriver jag här ett svar till Föreningen- Tiomilakavlen-genom-Christer-Nordström appropå dennes svar på Anna Ljungqvists mycket klartänkta insändare om att förändra, och i mitt tycke förbättra, 10milas damkavle.


Hej Föreningen Tiomilakavlen!

Ni skriver "Styrelsen för Föreningen Tiomilakavlen består av 12 personer varav en kvinna. Valberedningen bestående av en kvinna och en man, har som sin största utmaning att få med flera kvinnor i styrelsen vilket inte är helt lätt"  (min kursivering)

Detta är för det första ett icke-argument; "inte helt lätt" är en härskarteknik som använts av män i alla tider för att inte släppa in kvinnor i styrelser. Att det "inte är helt lätt" att hitta orienteringsdamer som vill sitta i tiomila föreningens styrelse år 2014 får mig att tro att denna utmaning inte tas på största allvar, vilket den borde göra. Så hur görs rekryteringen då? En annonsering via Rättviseförmedlingen borde vara prio ett om det nu är så himla svårt att få tag på damerna själva. Eller är det så att kandidater finns men imånga tackar nej? I så fall behöver Föreningen Tiomilakavlen fråga sig varför, se över sitt arbetssätt och sannolikt jobba med förändring, samt sätta upp ett krav på en styrelse som är 50/50. För det är ju den enda rimliga demokratiska representationen för folkfesten 10mila.

Vidare skriver ni "Föreningen Tiomilakavlen tillsatte 2012 en arbetsgrupp för att utvärdera de förslag om förändring om förändrad damkavle och ungdomskavle som inkommit till styrelsen. Arbetsgruppen tillfrågade ett flertal damlöpare om deras syn på arrangemanget och merparten var inte intresserade av att förändra damkavlen till att innehålla nattsträckor." (min kursivering)

Här undrar man ju genast;  Hur många frågade ni? Och vilka? Jag antar att min och Anette Öneruds egna enkätundersökning var ett av de förändringsförslag som inkommit 2012? Där vi samlat ihop runt hundra åsikter av damer med olika ambitionsnivå där större delen vill ha nattsträckor. Jag antar att ni inte var intresserade att ta med dessa damer i er undersökning.

Ni skriver "Det finns ingen herrkavle i 10mila utan tävlingen består av en ungdomskavle, en damkavle och 10MILAkavlen"

Här sätter ni fingret på själva problemet. Så länge den "riktiga" kavlen är den tillsynes könslösa 10MILAkavlen (suprise! 99% män!) så kommer aldrig damkavlen få i närheten av samma uppmärksamhet eller status. I mitt tycke saknar damkavlen de 2 faktorer som gör 10MILAkavlen spännande och intressant; nattsträckor och taktiken. Nattsträckor kräver ett högre orienteringskunnande och ger förutom en större utmaning, vilket både era och våra tillfrågade vill ha, möjligheter att utveckla o-tekniken hos damer på sikt. Det skulle bli en rejäl morot för damer att träna nattorientering, inte som idag mest något för de som satsar på natt-SM (ja nu generaliserar jag). Och för nästa generation tjejer skulle det bli ett helt naturligt inslag i vinterträningen. Och det här med taktiken, 10MILAkavlen är ju oftast en rysare inte bara under loppet utan även inför - Vem startar? Vem får långa natten? Vem tar gryningen? Och hur lägger man upp avslutningen i år när det är en kort sista sträcka? Damkavlen: de två bästa på näst sista och sista, en snabb säker löpare på mellansträckan, de som brukar starta på de två första. Samma lag varje år. Vill man istället ha en 10MILAkavle där könet inte är avgörande för hur mycket det pratas om dig i media/speakern/klubbstugan/socialamedier inför/under/efter tävlingen så behöver damkavlen förändras.
och som av en händelse lades detta upp under natten när  jag höll på att redigera min text...
Kanske finns svaret här mitt framför näsan; kanske borde alla damlag bojkotta damkavlen och ställa upp i 10MILAkavlen istället? När jag tänker på det så varför inte? Det blir ju precis den utmaning vi vill ha och  kanske är den enda rimliga lösningen när 11 män och en dam bestämmer om att förändra upplägget på 10MILAkavlen lite då och då ....men aldrig damkavlen.

Mitt förslag jag nu ska presentera till Föreningen Tiomilakavlen (varsågoda - ni slipper tankeprocessen!) samt resten av orienteringsvärlden baseras helt på de regler vi har för vissa distanser nämligen medel och sprint; tiden i skogen! Det finns ingen som helst anledning till att damerna skall löpa kortare tid i skogen på lång- natt- och stafettävlingar. Och tänk ni i Föreningen Tiomilakavlen skulle kunna gå i bräschen för denna utveckling! Förtydligande - så att alla - förstår: Låt oss få löpa 10 sträckor, där längden är anpassad så tiden blir samma som för herrarna, start en 30-60 minuter före/efter herrarna och därav målgång 30-60 minuter före/efter herrarna. Och ja - då är ju nattsträckor en självklarhet.

I Sävedalens AIK kommer vi damer i år igen springa både damkavlen med 4 lag och ställa upp med ett lag i 10MILAkavlen. Vi kan liksom inte få nog av utmaningar. Jag önskar att Föreningen Tiomilakavlen kände samma sak.

16 kommentarer:

  1. Håller med om det mesta som du har skrivit i inlägget, MEN är det verkligen så att damer vill ha långt, mörkt och en stafett liknande den klassiska "10-milakavlen"?
    När jag har pratat med damorienterare jag känner har jag fått uppfattningen av de flesta inte vill springa natt. Men detta är som sagt bara en uppfattning, så för att få en lite klarare bild tittade jag på deltagarstatistik i elitklasserina från årets fyra största tävlingar som genomförts:
    Natt-SM: 39.8 % damer. (172 damer, 260 herrar).
    Silva League Finspång: 39.2 % damer (260 damer, 402 herrar)
    Silva League, Båstadsprinten: 46.0 % damer (256 damer, 301 herrar)
    Silva League, Vallåslången: 43.8% damer (248 damer, 318 herrar)

    Slutsats av dessa tävlingar: Långdistans och natt lockar inte damer i samma utsträckning som i detta fall en sprinttävling gör. Tyvärr har ingen mer sprint/medel av större rang avgjorts i år, men på medel-SM förra året var det 44.8% damer (355 damer, 438 herrar).

    Tyvärr verkar det som att en del damer som springer sprint och medel väljer att inte tävla när det blir långt och/eller mörkt. På Silva League i Skåne blev damerna exempelvis färre till långdistansen medan herrarna blev fler.

    Är det verkligen så att majoriteten av damerna vill köra en damstafett på 10-mila med samma struktur som den klassiska "10-milakavlen"?
    Eller är det bara ett fåtal damer som med rätt står upp för sin åsikt, men som inte har den stora massan av damorienterare bakom sig? Vilket i sig kan leda till att färre damer vill springa 10-mila i framtiden.

    Den troligaste anledningen till att färre damer springer nattorientering kan vara just för att de inte springer natt på Jukola och 10-mila och ser därför ingen mening att springa natt överhuvudtaget. Men varför är det då färre på långdistanserna?

    Jag skulle också tycka att det vore jättekul om damerna körde 10-mila på natten också, men då vill jag också se att klubbarna lyckas få ihop lag med motiverade löpare som vill springa på natten!

    Sedan håller jag fullständigt med om att damstafetten borde vara ännu mer taktisk och utmanande redan nu och fortsätta vara det tills det att en nattstafett för damerna införs. Årets sträckupplägg i 10-milakavlen har skapat mycket diskussion och intresse bland oss herrar (och damer) under vintern och våren, självklart borde även damerna få ta del av detta kommande år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Howie: Du baserar alltså det du säger på en förändring med sju procentenheter på en ytterst begränsad mängd tävlingar, känns inte så statistiskt signifikant.

      Dessutom kan du ju se att det faktiskt är fler damer som sprungit långdistansen i Finspång än vad som sprang sprinten i Båstad, vilket helt undergräver din tes. Det är istället så att det är antalet herrar som minskade kraftigt då det var spring, vilket snarare visar på att herrar till större andel ogillar sprint (egen tolkning).

      Vad gäller natt-SM så är det där i princip samma andel som på långdistansen vilket, om man nu får utgå från din bristfälliga statistik, antyder att natt inte heller verkar vara något som ogillas av damer.

      För att ta exempel från lite mer relevant statistik så kan man enligt Sverigelistan se att det i Sverige finns totalt 13334 personer som sprungit minst en rankingmeriterande tävling det senaste året. Av dessa är 4797 damer, alltså cirka 36%, detta är en mindre andel än de 39.8% som enligt dig sprang Natt-SM. Med utgångspunkt från detta är det alltså större intresse för damer både att springa natt samt långdistans gentemot herrar.

      Radera
    2. Statistik kan vi tolka på massor av olika sätt. Jag tänkte bara förklara ytterligare hur jag tolkade siffrorna jag tog fram:
      1. Det är ytterst få tävlingar, absolut, men jag tog fram statistiken väldigt snabbt då jag direkt (enligt mig) fick större belägg för min oro ifall damer verkligen vill springa natt eller inte.
      2. Det totala antalet deltagare var högre i Finspång. Alltså är det korrekt att säga att antalet damlöpare var högre i Finspång än på sprinten i Båstad, men då måste du också analysera varför det var så. Jag tror att det troligtvis berodde på det geografiska läget samt att det genomfördes två stafetter samma helg som lockade många lag. Men det är bara min tolkning. Din tolkning att andelen damer blir högre i sprint för att herrar ogillar sprint och därmed står över det, är relevant också, men utifrån egen uppfattning (som såklart är väldigt vag och känslomässig) tror jag inte det stämmer.
      3. Att jämföra andelen damer på natt-SM mot totala antalet damer på sverigelistan anser jag vara helt orelevant. Varför? Jo, tyvärr ser det ut så i dagens orienteringsrörelse att damer som har passerat seniorklass helt enkelt inte fyller någon större funktion i ens klubb stafettlag. Det låter hårt, men om du tänker på hur de tre stora stafetterna (10-mila, Venla och 25-manna) finns det väldigt lite utrymme för exempelvis en D50-dam att få springa i ett lag (mer än i den yttersta bredden).
      Få sträckor på Venla och 10-mila gör att många klubbar har tillräckligt med juniorer och seniorer att fylla ut lagen med, och de äldre damerna får sällan en plats. På 25-manna finns det helt enkelt inga sträcka där äldre damlöpare är givna.
      Detta medför (återigen min hypotes) att många damer när de har lämnat seniorklass trappar ner i större utsträckning än vad herrar i motsvarande ålder gör. Därav blir andelen yngre damlöpare högre jämfört med på herrsidan, vilket kan förklara skillnaden i andelen damer på natt-SM mot sverigelistan.
      Självklart skulle fler sträckor på 10-mila och Venla och annat sträckupplägg på 25-manna medföra att fler damer ser en anledning att fortsätta träna och tävla även när de blir äldre, vilket såklart enbart är positivt!

      Detta har egentligen inte till den huvudsakliga diskussionen, men det är alltid kul att diskutera statistik och hur vi tolkar den. Att bara stirra sig blint på siffror hjälper en sällan framåt. Jag valde att ta fram siffrorna då de som sagt spädde på min egen uppfattning att damer inte är jättesugna på att springa natt eller långt. Men efter att ha läst övriga kommentarer här är det mycket möjligt att jag har fel.
      Sedan kanske inte det urval av damer jag har pratat med speglar kanske inte hela rörelsen och därför är min egen uppfattning skev. Återigen handlar det om hur jag väljer att tolka statistik och urval.

      Radera
    3. Som du säger så finns det inte lika mycket plats i stafetterna för äldre damer, och vad beror det på? Jo just det, antalet sträckor. Men visst, du har rätt i att det inte nödvändigtvis ger ett rättvist resultat att titta på Sverigelistan, men även en titt på Gallringsfiltret ger ungefär samma andel damer (aningen högre).

      Men bra att du inser problematiken med ditt resonemang åtminstone :-)

      Radera
  2. Tack för era kommentarer! jag tror att det stora antalet startande i herrklassen på natt-sm är just en följd av "inför-tiomila-natten-peppen". jag önskar att vi också fick va del av den upplevelsen och därmed också få den respekten och uppmärksamheten som 10MILAkavlens löpare får. vi vill ha utmaningen!

    SvaraRadera
  3. Om det blir natt och lång även för damerna så kommer vi ju springa lång och natt. punkt.

    Bara för att vi är tjejer behöver vi inte daltas med och ha lättare, kortare, på dagen etc.

    Till er killar som läser detta och springer 10-mila, skulle ni hellre vilja springa 'damkavlen' om den var för alla?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns säkert många som vill det också!

      Radera
  4. Jag hoppas och tror att det är som ni säger; att natt på 10-mila för damer kommer att medföra att flera blir motiverade (och överhuvudtaget ser en anledning) att springa natt och långt.
    Men efter att ha pratat med bekanta så blev jag lite fundersam och efter den statistiken jag lade fram spädes mina funderingar ännu mer. Men statistik kan vi tolka på massor av olika sätt, Henrik valde till exempel ett tolka på ett annat, och det finns inget rätt och fel.

    Jag hoppas att den breda massan står bakom era visioner och att 10-mila snart blir en mäktig nattupplevelse även för damerna. Att sedan 10 sträckor till en början kan bli tufft för många klubbar att få ihop eget lag får vi vara beredda på, men på lång sikt kommer det troligtvis hjälpa till att få orienteringen till en helt jämställd sport med avseende på antalet deltagare.

    SvaraRadera
  5. Hei, håper det går fint at jeg skriver på norsk.
    Det virker som det bare er dame eliten som ønsker seg lengre og mørkere tiomila. Jeg kan garantere at antall lag og deltagende vil minke, vis damene får 10 etapper. Er dette noe man vil ? Det eneste man gjør glade da er eliten, ikke de 60% andre løperene.

    SvaraRadera
  6. Men vänta nu. Ska alla damer springa natt? Alla herrar springer väl inte natt? Eller har jag missat något? Om vi behåller 5 sträckor i damstafetten så kanske 2 sträckor (1,5 för lagen längre bak) skulle utgöra natt. Om vi utökar till 7 sträckor totalt så kanske 3 kan vara natt (högst 2 för de sämre lagen, dvs en andel på 2/7=under 30 %!).

    Och andelen 40 % på Natt-SM är ju helt fantastisk! Särskilt med tanke på att damerna INTE har natt på Tiomila.

    Nä, egentligen finns det inget att diskutera. Starta damstafetten en halvtimme efter att herrstafetten (inte Tiomila-kavlen - urk!!) går ut på långa natten. Då får vi ett tätare dygn, en kortare helg, "mindre" resande, gemensam klubbresa, intensivare spänning och sist men inte minst, bättre nattgemenskap med BÅDE tjejer och killar som hejar på sina lag! Vilken fest det skulle kunna bli! Tiomila förstärker sitt varumärke som den mytomspunna prestigefulla kluriga orienteringsstafetten med natt för ALLA lag (förlåt ungdomar). Tiomila skulle kunna ta tillbaka tronen som årets höjdpunkt. Det är den inte nu.

    Stå på dig Maria!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant förslag med sju sträckor, jag gillar det!
      Men om de startar 30 minuter efter herrkavlen, kommer inte samtliga damsträckor bli natt då? Om man inte kör omstart a la stigtomta.
      För övrigt låter det på de flesta damer som önskar natt att de vill ha en stafett med just 10 sträckor och många nattsträckor. För vi ska väl inte hålla på och dalta med dem?

      Radera
    2. är helt inne på din linje med bättre klubbgemenskap under natten. det är alldeles för utdraget nu, många herrar kollar inte på damerna, många damer åker hem efter sitt lopp. sen tror jag att visst är 10 sträckor mycket för många klubbar - MEN jag tror också att det är en faktor till att det bland herrarna finns många fler "elit-motionärer". man känner sig viktig i klubben trots att man bara halvsatsar för man är viktig i ett tiomila lag. skulle damerna också vara 10 - skulle mer resurser behöva satsas på damerna, att få dem att fortsätta orientera exempelvis gymnasiet då många unga tjejer faller ifrån. jag tror inte vi ska nöja oss helt enkelt. vi kan bli fler och bättre OCH få löpa 10mila natten tillsammans -. vilken grej liksom =)

      Radera
  7. Howie >> Mitt förslag var damstart en halvtimme efter att herrarna gått ut på långa natten (när den nu är, men min poäng är att båda stafetterna ska gå i mål ungefär samtidigt på morgonen).

    Ja, varför inte tio sträckor på sikt. Grejen är att vi idag har en fördelning tjejer/killar på ungefär 40/60 i rörelsen, men visst, med tio sträckor kanske Tiomila kan påverka att dagens ungdomsfördelning på 50/50 håller i sig upp i vuxenåren. Skulle inte förvåna om Tiomila faktiskt har den makten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste ditt inlägg slarvigt.
      Huvudpoängen jag vill framföra: Jag tror att vi alla behöver tänka efter flera steg med förändringar i damkavlen. Natt vore otroligt häftigt, men vilka konsekvenser får det på kort sikt? Lång sikt? Just eftersom det uppenbarligen verkar vara så att långt ifrån alla damer är sugna på att springa natt behöver vi fundera över detta. Jag tror att både du och jag förstår problematiken att köra 10 sträckor i dagsläget, men att i framtiden kommer det att vara givet då vi förhoppningsvis kommer att ha fler damer i alla åldrar som springer orientering.
      Men en slags övergångsmetod som du är inne på, tror jag är det absolut bästa sättet!

      Radera
  8. Är dam som sprang i 10milakaveln. Det var jättekul. Jag gillar utmaningar även om jag inte är elitorienterare och det bjöd min sträcka på. Hoppas verkligen att damkaveln ändras.

    SvaraRadera